خليل رحيمي اظهار داشت: در سالهاي گذشته نوسازيهاي زيادي در زمينه تاكسي داشتيم، بهعنوان مثال در سالهاي 85تا 87، حدود 31هزار تاكسي را نوسازي كرديم. در سالهاي 88تا 90، 29هزار و365تاكسي، در سال 91، 3هزار و 200و در سال 93، 6هزار و 300تاكسي نو جايگزين خودروهاي فرسوده شد. وي افزود: با اينكه در سالهاي گذشته (مثلاً سال 85) نرخ تسهيلات پايينتر بود، اما بهدليل ناآگاهي مردم از اين طرح و عدمهمراهي آنان و دولت، استقبال كمتري از اين طرح شده بود، اما در سالهاي اخير بهدليل افزايش آگاهي در زمينه لزوم تعويض خودروهاي فرسوده و همراهي دولت استقبال از اين طرح رو به افزايش است.
رحيمي گفت: از آنجا كه متقاضيان تعويض تاكسيهاي فرسوده افزايش يافتند و تعداد خودروهاي فرسوده نيز با گذشت هر سال بيشتر ميشود، بهرغم تعداد بالاي خودروهاي نوسازي شده در سالهاي اخير، ما روند كندي را در اين زمينه طي ميكنيم. وي تصريح كرد: با توجه به همراهي دولت و شهرداري و افزايش آگاهي مردم بر ضرورت اجراي اين طرح، اميد است روند نوسازي تاكسيها تسريع يافته و خروج سالانه خودروهاي فرسوده و ورود تاكسيهاي نو برابر شود. وي افزود: در كلانشهرها ازجمله تهران در سالجاري 22هزار تاكسي فرسوده داشتيم كه از تعداد 19هزار نفر، تعداد 315نفر در طرح نوسازي شركت كردند و 65درصد از اين تعداد تاكنون خودروهاي خود را تحويل گرفتند. وي درباره نحوه تشويق تاكسيرانان براي تعويض خودروهاي فرسوده گفت: سازمان تاكسيرني براي تشويق اين افراد بايد از خودروهاي نوسازيشده در خطوط بهتر و پردرآمدتر استفاده كند تا به اين ترتيب تاكسيرانان ديگر نيز براي ثبتنام در اين طرح ترغيب شوند. وي درباره تسهيلات درنظر گرفته شده به اين منظور گفت: بازپرداخت اين تسهيلات 4ساله و با نرخ بهره 16درصد و پرداخت ماهانه 600هزار تومان است.
رحيمي با بيان اينكه با توجه به سطح درآمد تاكسيرانان در كلانشهرها پرداخت اين مبلغ چندان سخت نيست، افزود: ما بايد براي شهرهاي كوچك راهكاري منطقي درنظر بگيريم. زيرا در اين شهرها درآمد تاكسيرانان در حدي نيست كه اين مبلغ قسط و نرخ بيمه خود را پرداخت كنند، بنابراين دو راهحل وجود دارد: يكي خدمات بيشتر دولت براي اين تاكسيرانان كه با توجه به شرايط كنوني دولت چنين امري مقدور نيست و ديگري كم كردن سرمايهگذاري اوليه تاكسيرانان، يعني بايد قيمت خودروها را در اين شهرها پايين بياوريم تا مبلغ بازپرداخت آنان نيز كمتر شود. وي درباره راهحل دوم اين موضوع گفت: بايد خودروهايي براساس حداقل مشخصاتي كه شوراي ترافيك كشور ابلاغ كرده توليد شود و در اختيار تاكسيرانان شهرهاي كوچك قرار گيرد كه در اين زمينه نيز خودروسازهايي اظهار همكاري كردهاند.
نظر شما